Süleyman KAYA tarafından yazılmıştır.
Merhaba, ben Süleyman Kaya. Bilgisayar bilimleri araştırmacısıyım. Bilgisayar bilimleri için C/C++ öğrenirken edindiğim bilgileri paylaşmak üzere bu yayın serisini sizlerle paylaşıyorum. Kaynak olarak Fahrettin Erdinç’in “Mühendislik Öğrencileri İçin Temel Klavuz: C++/C” kitabını kullanacağım. Bu yazımda temel algoritma bilgisine değineceğim.
Algoritma, bir sorunu (problemi) çözmek için kullanılan yöntemdir. Pseudo kod veya akış diyagramı ile oluşturulabilir. Programın kodlanmasını kolaylaştırır; algoritmaya bakarak daha kolay kod yazabiliriz. Algoritması belli olan programı yalnızca biz değil başkaları da düzenleyebilir. Özellikle mantıksal hata yapma ihtimali azalır; eğer algoritmayı daha önce yapmış ve doğruluğunu test etmişsek programın hatalı sonuç verme ihtimali güçsüzleşir. Algoritmayı hazırlarken konu hakkındaki uzmanlığımızı da test etmiş oluruz. Eğer konu hakkında yeterli bilgiye sahip değilsek bilgi eksiğimizi gidermeli veya dışarıdan destek almalıyız.
Değişkenler, dışarıdan alınan veya program içinde elde edilen verilerin saklandığı belleklerdir. Bu belleklere belirili bir isim verilir ve bu isimle bellek içinde bulunan veri tekrar tekrar kullanılır.
Değişkenler farklı türde değerler alabilir. Bu değerlere veri tipi denir. Örneğin bazı değişkenler 1, 12, 2005 gibi tamsayı (integer) tipinde değerler barındırırken bazı değişkenler “süleyman”, “kaya” gibi metin (string) tipinde değerler barındırabilir. Genel olarak programcılıkta kullanılan bazı veri tipleri şunlardır:
Atama işleminde eşitliğin sağındaki ifade solundaki değişkene atanır. Aşağıdaki atamada 5 değeri (=) ifadesi ile soldaki değişkene aktarılmaktadır.
Bu işlem sonucunda artık SAYI değişkeninin içinde 5 değeri vardır.
Programcılıkta (=) eşittir ifadesi atama işlemi için kullanılır ve matematikteki (=) ile karıştırılmamalıdır. Atama işleminde eşittir ifadesinin sağ tarafındaki işlemler yapılır ve bulununan sonu. soldaki değişkene aktarılır
Bazı değer ve değişkenlerin durumunun kontrol edilmesi işlemine sorgu denir. Yapılan sorgu sonucunda göre farklı işlemler yapılabilir.
Sorgu işlemi sonucunda algoritmanın iki veya daha fazla dala ya da yöne ayrılmasına dallanma denir.
Sayaçlar bir işlemin kaç defa yapıldığını sayan değişkenlerdir. Eğer bir işlemin kaç defa yapılacağını belirlemek istiyorsak veya kaç defa yapıldığını bilmek istiyorsak sayaç kullanabiliriz.
Belli bir şart sağlandığı sürece veya bir şart sağlanana kadar belirli işlemlerin defalarca yapılmasını sağlayan algoritmalardır. Örneğin 1’den 5’e kadar olan sayıların toplamı bulunacaksa burada 5 defa toplama işleminin tekrar edilmesi gerekmektedir. Bunun için de döngüler kullanılmalıdır.
Bir sonraki yayınımda C diline giriş yapmayı planlıyorum. İyi günler dilerim.
[TR] C/C++ Öğreniyorum (#3)
Giriş
Merhaba, ben Süleyman Kaya. Bilgisayar bilimleri araştırmacısıyım. Bilgisayar bilimleri için C/C++ öğrenirken edindiğim bilgileri paylaşmak üzere bu yayın serisini sizlerle paylaşıyorum. Kaynak olarak Fahrettin Erdinç’in “Mühendislik Öğrencileri İçin Temel Klavuz: C++/C” kitabını kullanacağım. Bu yazımda temel algoritma bilgisine değineceğim.
Algoritma
Algoritma, bir sorunu (problemi) çözmek için kullanılan yöntemdir. Pseudo kod veya akış diyagramı ile oluşturulabilir. Programın kodlanmasını kolaylaştırır; algoritmaya bakarak daha kolay kod yazabiliriz. Algoritması belli olan programı yalnızca biz değil başkaları da düzenleyebilir. Özellikle mantıksal hata yapma ihtimali azalır; eğer algoritmayı daha önce yapmış ve doğruluğunu test etmişsek programın hatalı sonuç verme ihtimali güçsüzleşir. Algoritmayı hazırlarken konu hakkındaki uzmanlığımızı da test etmiş oluruz. Eğer konu hakkında yeterli bilgiye sahip değilsek bilgi eksiğimizi gidermeli veya dışarıdan destek almalıyız.
Değişken
Değişkenler, dışarıdan alınan veya program içinde elde edilen verilerin saklandığı belleklerdir. Bu belleklere belirili bir isim verilir ve bu isimle bellek içinde bulunan veri tekrar tekrar kullanılır.
Veri Tipi
Değişkenler farklı türde değerler alabilir. Bu değerlere veri tipi denir. Örneğin bazı değişkenler 1, 12, 2005 gibi tamsayı (integer) tipinde değerler barındırırken bazı değişkenler “süleyman”, “kaya” gibi metin (string) tipinde değerler barındırabilir. Genel olarak programcılıkta kullanılan bazı veri tipleri şunlardır:
Sayısal
- TAMSAYI
- ONDALIKLI SAYI
Alfasayısal (Sözel)
- KARAKTER
- KARAKTER DİZİSİ
Atama
Atama işleminde eşitliğin sağındaki ifade solundaki değişkene atanır. Aşağıdaki atamada 5 değeri (=) ifadesi ile soldaki değişkene aktarılmaktadır.
SAYI = 5
Bu işlem sonucunda artık SAYI değişkeninin içinde 5 değeri vardır.
Programcılıkta (=) eşittir ifadesi atama işlemi için kullanılır ve matematikteki (=) ile karıştırılmamalıdır. Atama işleminde eşittir ifadesinin sağ tarafındaki işlemler yapılır ve bulununan sonu. soldaki değişkene aktarılır
değişken = değişken1 + değişken2
Sorgu
Bazı değer ve değişkenlerin durumunun kontrol edilmesi işlemine sorgu denir. Yapılan sorgu sonucunda göre farklı işlemler yapılabilir.
Dallanma
Sorgu işlemi sonucunda algoritmanın iki veya daha fazla dala ya da yöne ayrılmasına dallanma denir.
Sayaç
Sayaçlar bir işlemin kaç defa yapıldığını sayan değişkenlerdir. Eğer bir işlemin kaç defa yapılacağını belirlemek istiyorsak veya kaç defa yapıldığını bilmek istiyorsak sayaç kullanabiliriz.
Döngü
Belli bir şart sağlandığı sürece veya bir şart sağlanana kadar belirli işlemlerin defalarca yapılmasını sağlayan algoritmalardır. Örneğin 1’den 5’e kadar olan sayıların toplamı bulunacaksa burada 5 defa toplama işleminin tekrar edilmesi gerekmektedir. Bunun için de döngüler kullanılmalıdır.
Kapanış
Bir sonraki yayınımda C diline giriş yapmayı planlıyorum. İyi günler dilerim.
Moderatör tarafında düzenlendi: